Vi ökar vår kompetens inom beredskapsområdet
- Ruben Wilk
- för 3 dagar sedan
- 1 min läsning
Uppdaterat: för 1 dag sedan
Vi ökar vår kompetens i att utbilda på beredskap för privata LSS-utförare genom handledarutbildning på Försvarshögskolan samt ytterligare kurser i att bli stämplad som samhällsviktig i utföraravtal med kommuner!
Vårt eget beredskapsarbete börjar också ta fart och vi har börjat öva med våra egna enheter (bland annat som en del av Beredskapsveckan) och utformar just nu strukturen för en kontinuitets- och krigsorganisation, vilket visar sig vara en större utmaning än vad första anblicken ingav.
Hur ändrar sig till exempel samordnarens/enhetschefens uppgifter i händelse av en längre samhällsstörning? Vilka stående överenskommelser behöver man upprätta med de anställda som -exempelvis vid ett strömavbrott- inte kan ta sig till jobbet via kollektivtrafik och som man inte kommer i kontakt med då mobilmasterna får slut på ström?
Hur ändrar sig boendestödjarnas arbetsuppgifter, och vilka pedagogiska utmaningar kan man tänka sig att de måste behöva kunna hantera, utöver de praktiska begränsningar som själva samhällsstörningen innebär? Detta är inte heller något som går att "torröva", men är onekligen en av de största utmaningarna i händelse av ett längre strömavbrott...
Mycket att tänka på för en liten verksamhet.

Kommentarer