top of page

Våra kunder

"Lss-byrån tillför ovärderlig pedagogisk kompetens och professionalism. Samarbetet, lyhördheten, kompetensen och dialogen är så uppskattad och värdefull för oss."

Linda Andersson
Enhetschef LSS, Valdemarsviks Kommun

Nedan syns ett axplock av verksamheter som anlitat oss
Valdemarsvik kommun.png
Humanprogress logo.jpg
Vingåker_edited.jpg
SÅG hus_edited.jpg
Hagastiftelsen.jpg
Guldfällen_edited.jpg
Mora Park.png

Kund-case

halvgrön skog.png

1

Utredning enligt Lex Sarah

En kund misstänkte att det fanns risk för ett allvarligt missförhållande och ville ha hjälp att utreda och sammanställa en Lex Sarah. LSS-byrån gick in, intervjuade alla berörda parter och skrev en rapport och en Lex Sarah för beställarens räkning. I samråd kompletterades utredningen och kunde skickas in till IVO. LSS-byrån var också ett stöd i kompletteringsarbetet och i implementeringen av IVOs åtgärder.

2

Internutredning

En föreståndare hörde av sig och ville utreda händelsen i en specifik avvikelse för att se till att inga oegentligheter skett. LSS-byrån kontaktade relevant personal och vårdnadshavare och återkopplade till föreståndaren med rapport och åtgärdsförslag. 

3

Åtgärder efter IVO-tillsyn

En verksamhet hade fått anmärkningar vid en IVO-tillsyn och behövde förbättra kvalitén. LSS-byrån erbjöd hjälp i strukturering, planering och genomförande av kvalitetshöjande åtgärder inklusive utbildning, policys, rutiner och implementering.

halvgrön skog.png

4

Hjälp inför uppstart av ny verksamhet

En kund kontaktade oss inför uppstarten av ett ungdomsboende enl. LSS 9:8 och ville ha stöd i ansöknings- och kompletteringsprocessen samt med analys av tilltänkta fastigheter. LSS-byrån kunde med sin erfarenhet ge ett omdöme rörande fastigheter och tilltänkt föreståndare som beslutsunderlag till kunden.

5

Fastighetsutredning inför renovering av boende

En verksamhet behövde hjälp att analysera sitt fastighetsbestånd inför renoveringar och ville veta hur de skulle tänka rörande målgrupp, framtida behov och vilka anpassningar de skulle överväga. LSS-byrån analyserade sannolika framtida scenarion och författade en rapport kring fastighetsanpassningen som beslutsunderlag för verksamheten.

6

Översyn av skydds- och begränsningsåtgärder

En verksamhet hade fått anmärkningar vid en IVO-tillsyn och behövde förbättra kvalitén. LSS-byrån erbjöd hjälp i strukturering, planering och genomförande av kvalitetshöjande åtgärder inklusive utbildning, policys, rutiner och implementering.

LSS-Byrån

©2024 av LSS-Byrån

bottom of page